ارتباط با ما در

هرمیداس باوند در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

روسیه ایران را از تعیین آینده سوریه کنار می‌گذارد/ پیام برای پوتین دردی را دوا نمی‎کند

روسیه در حد کلمات و حرف از ایران حمایت می کند. غیر از روسیه، چین و هند هم به همین شکل رفتار کرده‌اند.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین المللبا تاکید بر اینکه هدف روسیه استفاده از سوریه در مواجهه با غرب گفت: توافق نهایی در سوریه بین آمریکا، روسیه و کمی ترکیه در کنار نظرات اسرائیل خواهد بود و ایران با تمام هزینه‌ها و تلفاتی که در این کشور داده و وجوهات میلیاردی که خرج کرده به‌کلی از مسئله تعیین آینده سوریه کنار خواهد گذاشت . بدین معنا که روسیه تاکنون استفاده ابزاری از جمهوری اسلامی کرده است و در نقاط حساس همسو با غرب حرکت کرده است.

علی‌اکبر ولایتی، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روز چهارشنبه عازم مسکو شد تا پیام مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری ایران باهدف «تأکید بر اهمیت و گسترش روابط ایران و روسیه» را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تقدیم کند. این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و محمدجواد ظریف در حاشیه اجلاس شانگهای با رؤسای جمهور چین و روسیه دیدار کرده بودند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر ولایتی گفته است: «پس از خطای راهبردی رئیس‌جمهور آمریکا و خروج این کشور از برجام، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت با اعزام تعدادی از فرستادگان ویژه که حامل پیام مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران هستند دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان را در قبال این رفتار خودخواهانه و خلاف موازین بین‌المللی امریکا برای سایر کشورها تشریح کند.»

مراجعه به تاریخ رابطه ایران و روسیه بدون شک این مسئله را روشن می‌سازد که روس‌ها همواره در طول تاریخ به دنبال منافع خود بودند و در این رابطه نشانه‌های فراوانی هم وجود دارد ازجمله می‌توان به نشست اخیر اوپک که در آن روس‌ها سمت عربستان لغزیدند و یا رفت‌وآمدهای اخیر دیپلمات‌های روس و اسرائیل برای خروج ایران از سوریه اشاره کرد.

داوود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره قابل‌اعتماد بودن طرف روس برای ایران گفت: روابط ایران با روسیه یک سابقه تاریخی دارد که در آن نشان داده می‌شود روسیه در نهضت‌های استعماری مانند ملی شدن صنعت نفت هرگز از ایران حمایت به عمل نیاورده است، حتی زمانی که پرونده هسته‌ای ایران در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به شورای حکام و سپس شورای امنیت فرستاده شد روسیه همسو با کشورهای غربی به قطعنامه‌های بین المللی علیه ایران رأی مثبت داد.

وی در ادامه اضافه کرد: روسیه در سوریه به دلیل آنکه تصور می‌کرد بشار اسد سقوط خواهد کرد، سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفت ولی وقتی این اتفاق روی نداد و از طرف دیگر به خاطر مسئله جدایی اوکراین و کریمه از سوی غرب منزوی‌شده بود، از سوریه برای ایجاد تعاملات جدید با غرب استفاده کرد.

 

هماهنگی روسیه و غرب در سوریه 

این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: اقداماتی که تاکنون آمریکایی‌ها در سوریه انجام داده اند، از جمله هدف قرار دادن مواضع گروه های تروریستی بااطلاع روسیه بوده است. اسرائیل هم بااطلاع روسیه مواضعی که ایرانی‌ها قرار داشتند را موردحمله قرار داده ولی روسیه به ایران اطلاع نداد و نکته دیگر این است که اسرائیل مطرح کرده، اجازه نخواهد داد که ایران در سوریه حضور  داشته اشد و یا پایگاهی در مرز با اسرائیل داشته باشد و روسیه هم از آن حمایت به عمل‌آورده است.

وی افزود: اساسا شوروی سابق رابطه بسیار ویژه‌ای با اسرائیل داشته و در ایجاد آن نقش مهمی ایفا کرده، روسیه این رابطه را حفظ کرده و مصالح اسرائیل را همیشه مدنظر قرارداد است و در همین راستا باید اشاره کرد که یکی از دلیل تاخیر در تحویل موشک اس ۳۰۰ به ایران، خواست اسرائیل بود.

هرمیداس باوند با تاکید بر اینکه هدف روسیه استفاده از سوریه در مواجهه با غرب است گفت: توافق نهایی در سوریه بین آمریکا، روسیه و کمی ترکیه در کنار نظرات اسرائیل خواهد بود و ایران با تمام هزینه‌ها و تلفاتی که در این کشور داده و وجوهات میلیاردی که خرج کرده به‌کلی از مسئله تعیین آینده سوریه کنار خواهد گذاشت . بدین معنا که روسیه تاکنون استفاده ابزاری از جمهوری اسلامی کرده است و در نقاط حساس همسو با غرب حرکت کرده است.

 

روسیه در حد حرف از ایران حمایت می‌کند

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره ارسال دو پیام همزمان از ایران برای پوتین گفت: روسیه در حد کلمات و حرف از ایران حمایت می کند. غیر از روسیه، چین و هند هم به همین شکل رفتار کرده‌اند. زمانی که به ارز نیاز داشتیم آنها در برابر نفت به ما کالا دادند و از این وضعیت ایران بسیار منتفع شدند. تعاملات چین با آمریکا ۶۰۰ میلیارد است قطعاً آن را به خاطر نفت ایران رها نمی‌کند، این شرایط برای دیگر کشورها از جمله روسیه هم حاکم است؛ بنابراین پیام برای پوتین هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. متأسفانه آقای ولایتی به من گفته بود که تنها خدمتی که روس‌ها برای ایران انجام دادند تحویل دارویی بود که غربی‌ها حاضر به ارائه آن نبودند.

هرمیداس باوند در ادامه افزود: روس‌ها بر اساس پیام مقامات ایران بر مصلحت کشور خود چشم پوشی نمی‌کنند. چیدن تمام تخم‌مرغ‌ها در سبد روسیه اشتباه بزرگی است. البته در کشور برخی ندانسته و برخی از سر اجبار به سمت این کشور کشیده می شوند و زمانی به اشتباه خود پی می‎برند که کار از کار گذشته است و سرمایه های زیادی به هدر رفته است.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. کرامت سلیمی

    سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ در ۱۴:۰۳

    تاریخ نگاشته می شود تا نشان دهد که افسانه بی پایه است اما افسانه خیلی زود جای تاریخ را می گیرد چون دلفریب تر است.

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت مدیر محترم سایت

    قبل از هر چیز تشکر می کنم از بابت انتشار کامنت ارسالی بنده در سایتتان. سپاسگزارم.

    با انتشار این کامنت نشان دادید که سایت شما نقش خود را به عنوان یک رسانه مستقل و آزاد به خوبی ایفا می کند.

    متاسفانه تقریبا” در تمام دوران بشری بیان کاملا” ازاد یک امکان ناپذیری اجتماعیست و نمی توان همیشه با صراحت و روشنی صحبت کرد چون این کار بسیار مخاطره امیز بوده و ممکن است فرد از حقوق اجتماعی محروم شود و رنج انزوا را به جان بخردو یا خطرات دیگری متوجه شخص شود.

    فقدان ازادی بیان و ازادی پس از بیان که ابتدائی ترین مؤلفه برای ایجاد یک جامعه مدنیست محور ایجاد و باور تمام دروغها در جامعه است.

    انتشار اخبار مربوط به فساد های مالی ، اقتصادی ، اخلاقی و …. چنان تکراری و خسته کننده شده است که دیگر هیچ اهمیتی به
    انها داده نمی شود و علاوه بر آن گفتگو ها ، مصاحبه ها ،سمینارها و همچنین تفسیرهای سیاسی نیز دردی را دوا نمی کند چون اکثر این مفسران و کارشناسان سیاسی و اجتماعی بی میل یا ناتوان در بیان حقیقتند و یا اینکه بیان حقیقت در تضاد با منافع و موقعیت انهاست و بیشتر به دنبال اظهار وجود هستند.

    حتی بعضی از مفسران و کارشناسان سیاسی و اجتماعی مزدورانی هستند که پول می گیرند تا حقایق را یا بپوشانند و یا تحریف نمایند و ذهن مردم را از رسیدن به حقیقت منحرف نمایند.

    وهمینطور بعضی از انها که دلسوز جامعه هستند اسیر افکار تحمیلی و یا متعصبانه و موروثی خود هستند و گاه چنان در وجود خود زندانی می شوند که فرصت و مجال هیچ فکر و اندیشه جدیدی را پیدا نمی کنند

    بزرگترین خطری که رسانه ها را تهدید می کند چیزی نیست جز بی تفاوتی و حتی بی اعتمادی مردم به آنها.

    همانطور که در کامنت ارسالی خدمتتان عرض کردم بنده کتاب کوتاهی در باره دروغ بودن سلاح هسته ای نوشته ام و نام ان را گذاشته ام ” ترس نتیجه عدم آگاهیست “.

    حدود 32 سال بر روی این موضوع مطالعه ، تحقیق و فکر داشته ام .

    ممنون می شوم که لطف و محبتتان را تا آن حد برسانید که خواهش بنده را قبول فرمایید و برای مدتی کتاب بنده را در قالب مقاله در قسمتهای مختلف سایتتان قرار دهید.بدان امید که رسانه های معتبر دیگر نیز شما را الگو قرار داده و در راستای افشای این دروغ بزرگ همکاری نمایند.

    مجددا” یادآوری می کنم که این این کتاب به عنوان مقاله علاوه بر سایتهای داخلی در سایتهای خارجی اسپوتنیک روسیه، اسلام تایمز لبنان و دری نیوز افغانستان نیز منتشر گردیده است.

    کتاب اشاره شده در سایتهای تک بوک ، کتاب سبز ، ایرانیان دانلود، ketabha.org و …. موجود است و می توانید ان را از سایتهای ذکر شده دانلود نمایید.

    چراغ هدایت جامعه باورهاییست که در ذهن افراد وجود دارد و تا دروغهایی همچون بمب اتمی ،بمب هیدروژنی، و دروغهایی مشابه در باور و ترس از این باورها در دل ملتهاست اوضاع جهان روز به روز بدتر و شرایط زندگی مشکلتر می شود و فقر و بیکاری و گرسنگی دامنه وسیعتری پیدا می کند.

    منتظر پاسخ شما هستم.

    در پناه حق باشید.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.