ارتباط با ما در

بلومبرگ تشریح کرد

آسیبی که متحدان آمریکا از تجدید تحریم‌های ایران می‌بینند

کیم جاده کیونگ، محقق موسسه اقتصاد انرژی کره گفت: «ما در شرایط پیچیده‌ای قرار گرفته‌ایم، چراکه هم مجبوریم به حرف آمریکا گوش کنیم و هم اینکه ایران تأمین‌کننده مهم نفت و میعانات گازی است.»

منتشر شده

جامعه ایرانی– صادرات نفت ایران به برخی متحدان آمریکا حتی پیش از ضرب‌الاجل چهارم نوامبر در مورد توقف واردات و تعهد به تحریم‌های تجدید شده علیه اعضای اوپک، این کشورها را تهدید می‌کند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بلومبرگ، محموله‌های بارگیری شده در ماه سپتامبر آخرین مجموعه از محموله‌های وارداتی است که ژاپن در صورت عدم دریافت معافیت از آمریکا دریافت می‌کند درعین‌حال گفته می‌شود کره جنوبی به دلیل بیمه تانکرهای نفتی و مسائل امتیازنامه صادرات، در انتقال محموله‌های وارداتی ماه جولای با مشکل روبرو شده است. این در حالی است که یک پالایشگاه تایوانی نیز در فکر پایان دادن به خریدهای خود است.

خطر توقف خرید نفت از ایران زودتر از موعد نوامبر نشان می‌دهد که پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، تعهدات دیپلماتیک تا چه اندازه بر بازار نفت تأثیرگذار بوده‌اند. متحدان نزدیک آمریکا از جمله کره جنوبی و ژاپن سعی دارند راهی برای حفظ روابط خود با آمریکا بدون به خطر انداختن صنعت نفت و درعین‌حال حفظ روابطشان با ایران که مدت‌ها است تأمین‌کننده نفت آن‌ها محسوب می‌شود، بیابند.

کیم جاده کیونگ، محقق موسسه اقتصاد انرژی کره گفت: «ما در شرایط پیچیده‌ای قرار گرفته‌ایم، چراکه هم مجبوریم به حرف آمریکا گوش کنیم و هم اینکه ایران تأمین‌کننده مهم نفت و میعانات گازی است.»

وی در ادامه افزود: «این دولت ترامپ است که با آن روبرو هستیم. غیرقابل‌پیش‌بینی بودن آن باعث نگرانی پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی در آسیا و کاهش داوطلبانه واردات نفت آن‌ها از ایران پیش از رسیدن ضرب‌الاجل نوامبر شده است.»

تحریم‌ها روی کدام متحدان آمریکا اثر می‌گذارد

واردات نفت ایران بر اساس کشور؛ سایر شامل سوریه و روسیه می‌شود

ژاپن، سومین مشتری ایران در شش ماه نخست سال جاری، روزانه ۱۴۰ هزار بشکه نفت از این صادرکننده خاورمیانه وارد کرده و این رقم ۳۲ درصد بالاتر از ارقام سال ۲۰۱۵ است. درعین‌حال، کره جنوبی در مدت مشابه نقل و انتقالات نفتی خود را از ایران ۳۰ درصد کاهش داد و به روزانه ۸۱ هزار بشکه رسانده، درحالی‌که تایوان خرید نفت از ایران را که سه سال پیش صفر بود، به روزانه ۱۱ هزار بشکه افزایش داده است.

تصمیم چین و هند که طی سه ماهه گذشته در مجموع روزانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند، تأثیر بیشتری بر بازار نفت خواهد داشت.

چین که در حال حاضر دچار اختلافات تجاری با آمریکا شده، هنوز هیچ اعلام عمومی این مورد نداشته است. هند نیز تاکنون سیگنال‌های متفاوتی ارسال کرده است. درحالی‌که این کشور آسیای جنوبی اعلام کرده به دنبال دریافت معافیت خواهد بود و مکانیسم‌های جایگزین را بررسی می‌کند، دولت از پالایشگاه‌ها خواسته که آماده تمامی احتمالات، حتی واردات صفر هم باشند.

باوجودآنکه احتمال موفقیت آمریکا در رساندن میزان صادرات نفتی ایران به صفر «بسیار اندک» است، انتظار می‌رود تهدیدهای تهاجمی‌تر به تحریم،  تا ماه نوامبر حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت را از بازار خارج کند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.