ارتباط با ما در

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

خاتمی وارد مباحث تشکیل پارلمان اصلاحات نمی‌شود/ اجماع احزاب تعیین کننده است

جواد امام دراین‌باره که تمامی احزاب اصلاح‌طلب در شورای سیاست‌گذاری حضور ندارند، اظهار داشت: شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در جلساتی به این جمع‌بندی رسید که کل احزابی که عضو شورای هماهنگی هستند ظرفیت حضور دبیران کل آن‌ها در شورا وجود دارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: فرایند دستیابی به پارلمان اصلاحات در ابتدا باید تعریف شود تا به عملی بودن آن یا نبودنش دست‌یابیم و برای این کار نیاز به تعیین سازوکار است.

مدیریت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مدت‌ها است موردنقد قرارگرفته، اما همچنان بر همان سبک و سیاق خود اداره می‌شود. مهم‌ترین نقدی که به شورا وارد می‌دانند انتصابی بودن اعضای آن است که این افراد به‌نوبه خود دیگری را منتصب می‌کنند و از رانت بهره می‌برند که می‌تواند در تعیین فهرست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان تاثیرگذار باشد، بنابراین در شورای سیاست‌گذاری روند دموکراتیک طی نمی‌شود.

در همین حال چندی پیش حدود ۱۰۰ فعال جوان اصلاح طلب در نامه‌ای خطاب به سیدمحمد خاتمی تاکید کردند: اکنون شورای عالی اصلاح‌‌‌طلبان که باید محلی برای کنشگران سیاسی دموکراسی‌خواه باشد در خطر تبدیل شدن به موضع استقرار دائمی بروکرات‌ها و تکنوکرات‌های محافظه‌کار دولتی قرار دارد.»

جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به ریاست محمدرضا عارف و نایب رئیسی عبدالواحد موسوی لاری

برای حل این مسئله برخی اصلاح طلبان تاکنون پیشنهاداتی را مطرح کرده اند. مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در کنگره سراسر حزب اسلامی کار خبر از طرحی داد که در صورت محقق شدن آن این احتمال وجود دارد که جایگاه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دچار تغییراتی شود.

همچنین محسن رهامی، عضو مستعفی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان دراین‌باره گفته بود: «درصورتی‌که طرح پارلمان اصلاحات فعال شود، به نظر می‌رسد در عمل شورای سیاست‌گذاری بلا موضوع شود زیرا ضمن این‌که همان وظایف شورای مذکور را انجام می‌دهد، خلأ حضور نمایندگان استان‌ها و شهرستان‌ها را هم برطرف می‌کند و به انسجام و همکاری اصلاح‌طلبان کشور می‌انجامد.»

اما این طرح در درون اصلاح‌طلبان چندان موردتوجه قرار ندارد. علی شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت دراین‌باره گفته است که «بحث پارلمان اصلاحات ایده شیک و قشنگی است اما به‌راحتی قابل‌اجرا نیست. پارلمان معطوف به داشتن شهروند است. در مورد یک ملت پارلمان از ملت نمایندگی می‌گیرد. در مورد پارلمان اصلاحات شهروندانش اصلاح‌طلبان هستند اما مسئله اصلی این است که این شهروندان تعریف‌نشده‌اند. معلوم نیست چه کسانی شهروند اصلاح‌طلبی هستند؛ بنابراین دسترسی به پارلمان اصلاحات به‌راحتی ممکن نیست.»

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز دراین‌باره براین اعتقاد است که «پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات جدید نیست، اگر بخواهد تغییری ایجاد شود نیاز به زمان و مطالعه بیشتری درباره سازوکار جدید است.»

برخی از اصلاح طلبان موافق تدوین ساز و کار جدید برای تعیین خط مشی اصلاح طلبان معتقدند اعضای شورای عالی سیاستگذاری که بر نظرات سید محمد خاتمی به عنوان رهبر جریان اصلاحات تاثیرگذار گذار هستند مانع از  مقدمه چینی برای تشکیل پارلمان اصلاحات می شوند.

هر چند دیروز خاتمی در دیدار جمعی از جوانان اصلاح طلب با اشاره به چگونگی شکل گیری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: باید در کارکرد درونی اصلاحات تغییراتی ایجاد کنیم. چاره ای نداریم که متناسب با شرایط روز کشور و دنیا، تصمیماتی بگیریم و کار را جلو ببریم.

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرعامل بنیاد باران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با تغییرات در شورای عالی سیاست‌گذاری و ادعای نفوذ اعضای فعلی آن بر سیدمحمد خاتمی که مانع از تعیین سازو کار جدید می‌شوند گفت: بسیاری از نظراتی که در این رابطه مطرح می‌شود، گمانه‌زنی است و طرح مسائلی ازاین‌دست بیشتر شبیه به حاشیه‌سازی است که باید تحمل کرد. آقای خاتمی دراین‌باره نظر خود را بیان کرده و به‌طورقطع آنچه خیر و صلاح است یعنی اجماع احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های ملی اتفاق خواهد افتاد.

وی درباره پارلمان اصلاحات نیز مطرح کرد: پارلمان اصلاحات فعلاً در حد یک پیشنهاد است که بر روی آن کار زیادی انجام‌نشده و شورای عالی سیاست‌گذاری و پارلمان اصلاحات دو سازوکار متفاوت دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: فرایند دستیابی به پارلمان اصلاحات در ابتدا باید تعریف شود تا به عملی بودن آن یا نبودنش دست‌یابیم و برای این کار نیاز به تعیین سازوکار است.

امام در خصوص وجود رانت در شورای سیاست‌گذاری اصلاحات بیان کرد: طرح این بحث‌ها به صلاح نیست و برای مشغول بودن عنوان می‌شود که در کل منتفی است. باید ظرفیتی را در شورای عالی سیاسنگذاری ایجاد کنیم تا تمام احزاب و شخصیت‌ها بتوانند در آن حضورداشته باشند که این ظرفیت در حال حاضر وجود دارد.

وی دراین‌باره که تمامی احزاب اصلاح‌طلب در شورای سیاست‌گذاری حضور ندارند، اظهار داشت: شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در جلساتی به این جمع‌بندی رسید که کل احزابی که عضو شورای هماهنگی هستند ظرفیت حضور دبیران کل آن‌ها در شورا وجود داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نظر محمد خاتمی در خصوص تغییرات شورا خاطرنشان کرد: آقای خاتمی وارد این بحث‌ها نخواهد شد؛ زیرا وقتی احزاب حضور دارند از سازوکار مشخصی برخوردار است و درنهایت این خرد جمعی احزاب است که تعیین کننده خواهد بود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.