ارتباط با ما در

واکنش‌ها به تهدید نفتی رئیس‌جمهور ادامه دارد

ایران تنگه هرمز را می‌بندند یا نمی‌بندد؟

هرچند به دلیل آنکه روحانی به‌صراحت تهدید نفتی خود را بیان نکرد و نامی از مسدود کردن تنگه هرمز نیاورد، اما نزدیک‌ترین گمانه‌زنی همین مسئله بود و به همین دلیل پس‌ازاین سخنان تحلیل و تفسیرهای متفاوتی از این تهدید در عرصه‌های رسانه‌ای، سیاسی و نظامی مطرح‌شده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی- ایران تنگه هرمز را می‌بندند یا نمی‌بندد؛ مسئله این نیست، دغدغه این است؛ دغدغه اینکه آیا اساساً حسن روحانی در سوئیس غرب را تهدید به بستن تنگه هرمز کرد؟ و آیا در صورت اعمال دور تازه تحریم‌های نفتی آمریکا، ایران شاهراه انرژی جهان را خواهد بست.

حسن روحانی، در نخستین مقصد سفر اروپایی خود در دیدار ایرانیان مقیم سوئیس، با اشاره به اعمال دور تازه تحریم‌های امریکا پس از خروج از برجام تأکید کرد:«هدف واقعی آمریکا از تحریم، فشار به زندگی مردم است. آن‌ها ادعا می‌کنند که می‌خواهند به دولت ایران فشار وارد کنند اما وقتی واردات مایحتاج ضروری مثل دارو و نهاده‌های دامی را تحریم کنند، به چه کسی فشار وارد خواهد شد؟ آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آن‌ها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چراکه این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن‌وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

اینکه «امکان ندارد نفت منطقه صادر شود و نفت ایران صادر نشود»؛ معنا و مفهومی جز تهدید غرب و امریکا ندارد و این تهدید هم با ابزاری غیر از مسدود شدن تنگه هرمز عملی نخواهد شد.

هرچند به دلیل آنکه روحانی به‌صراحت تهدید نفتی خود را بیان نکرد و نامی از مسدود کردن تنگه هرمز نیاورد، اما نزدیک‌ترین گمانه‌زنی همین مسئله بود و به همین دلیل پس‌ازاین سخنان تحلیل و تفسیرهای متفاوتی از این تهدید در عرصه‌های رسانه‌ای، سیاسی و نظامی مطرح‌شده است.

واکنش آمریکا به تهدید روحانی

در همین حال «بیل اربن»، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روز چهارشنبه، در واکنش به سخنان حسن روحانی در سوئیس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت نیروهای آمریکایی و متحدان منطقه‌‌ای این کشور «آماده تضمین آزادی تردد دریایی و گردش آزاد تجارت حسب مجوزهای قوانین بین‌الملل هستند.»

اینکه سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش امریکا هم به‌صراحت نامی از تنگه هرمز نبرده است نشان از آن دارد که نسبت به اظهارات رئیس‌جمهوری ایران و تهدید او همچنان تردیدهای جدی وجود دارد چراکه مشخص نکرد که دولت او چگونه می‌خواهد امکان صادرات نفت منطقه در صورت صادر نشدن نفت ایران را ندهد.

تنگه هرمز را نمی‌بندیم

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به تهدید تلویحی نفتی آمریکا از سوی رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با ایرانیان مقیم سوئیس گفت: منظور رئیس‌جمهور بستن تنگه هرمز نیست چراکه این موضوع تحت مقررات بین‌المللی بوده و باید رعایت شود.

فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تهدید تلویحی نفتی آمریکا از سوی رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با ایرانیان مقیم سوئیس گفت: منظور رئیس‌جمهور این است که اگر قرار باشد بر اساس اراده‌ها، قوانین بین‌المللی بر هم بخورد باید برای همه باشد به‌خصوص که سیاست ایران بر اساس دیپلماسی بین‌المللی فعالیت می‌کند که اگر طی آن، سیاست ایران شکست بخورد، این شکست باید برای تمامی دنیا باشد به‌ویژه اینکه ۴۶ درصد مسیر کلی صادرات نفت از خلیج‌فارس صورت گرفته و این منطقه نقش مهمی در چرخش نفت دارد.

تنگه هرمز را می‌بندیم

بااین‌وجود سردار محمد کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله سپاه تأکید کرد: اگر قرار بر منع صادرات نفت ایران باشد، اجازه خروج نفت به دنیا از طریق تنگه خلیج‌فارس را نمی‌دهیم.

کوثری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مواضع صریح و روشن رئیس‌جمهور در برابر تهدیدات نفتی دونالد ترامپ اظهار کرد: تهدید رئیس‌جمهور آمریکا در چند روز گذشته مبنی بر جلوگیری از صادرات حتی یک قطره از نفت ایران به سایر کشورها، نیازمند موضع سریع و هوشمندانه‌ای از جانب ایران بود که خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم در این زمینه بسیار بیان موضع خوبی داشتند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.