ارتباط با ما در

محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

اگر شرط سفر حج استطاعت مالی است، اختصاص ارز ۳۹۰۰ تومانی منطقی نیست

محسن غرویان تأکید کرد: ارزی که در اختیار این مسافران قرار داده‌ می‌شود و با توجه به شرایط تورم کشور، فشارهای اقتصادی و بحران درصورتی‌که صرف سوغاتی خریدن و مهمانی شود، مسئله آفرین است.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حجاج خود باید در رابطه با سفر به حج تصمیم بگیرند که آیا واقعاارز ارزان‌قیمت گرفتن و در یک کشور دیگری مانند عربستان هزینه کردن به صلاح مملکت است؟

پس از ایجاد نوسانات در بازار ارز و بالا رفتن قیمت دولت اعلام کرد ارز تک‌نرخی می‌شود. گرچه این تصمیم زیاد پایدار نماند، اما این سیاست سبب شد ارز مسافرتی با محدودیت مواجه شود.

بر اساس تصمیم جدید دولت به مسافران خارج از کشور ۵ هزار و ۲۰۰ یورو و کسانی که قصد سفر زیارتی دارند ۳ هزار و ۹۰۰ دلار ارز تعلق خواهد گرفت.

درباره این تصمیم باید به این نکته اشاره کرد که از شرایط سفر به حج استطاعت مالی است و کسانی که از این ویژگی برخوردارند به‌طورقطع نیاز به دلار ارزن‌تر نسبت به سایر مسافران ندارند، بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور بهتر آن است تا شرایط برای تمام مسافران به‌طور یکسان در نظر گرفته شود.

محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با دریافت ارز مسافرتی توسط مسافران زیارتی به ویژه حج گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که سفر خارجی را کم کنید، البته درباره سفرهای زیارتی به برخی از کشورها مانند کربلا، نجف و در رأس آن مکه که عبادت واجبی است، استثنا قائل شدند.

وی در ادامه اضافه کرد: سفر به مکه باید بر اساس استطاعت مالی صورت گیرد. برخی از شرایط استطاعت مالی را هزینه مهمانی و سوغات هم می‌دانند و براین اعتقادند کسی استطاعت دارد که برای این موارد هم پول داشته باشند و درصورتی‌که غیرازاین باشد حج بر او واجب نخواهد بود. برخی دیگر معتقدند استطاعت مالی شامل این موارد نمی‌شود و آن‌ها را نباید محاسبه کرد.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه در این خصوص اظهار داشت: این موضوع مسئله اختلافی بین فقها است، اما براین اعتقاد هستم که خرج ولیمه و سوغات جزء استطاعت نباید محاسبه شود صرف اینکه فردی خرج بلیت را داشته باشد و عبادت را انجام دهد، کافی است.

غرویان دراین‌باره تأکید کرد: علاوه بر این باید مشاهده کرد که پول ارز تعلق‌گرفته شده خرج چه چیزی خواهد شد. ارزی که در اختیار این مسافران قرار داده‌ می‌شود و با توجه به شرایط تورم کشور، فشارهای اقتصادی و بحران درصورتی‌که صرف سوغاتی خریدن و مهمانی شود، مسئله آفرین است.

وی در این خصوص افزود: بر این اساس اگر شرط سفر حج استطاعت مالی است با هر دو رویکردی که فقها بر آن تاکید دارند اختصاص ارز ۳۹۰۰ تومانی منطقی نیست. البته تقاضا می‌کنم که کارشناسان اقتصادی و مجتهدین فاضل این مسئله را بررسی کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مسئله دیگر این است که حجاج هم باید در این رابطه تصمیم بگیرند که آیا واقعا ارز ارزان‌قیمت گرفتن و در یک کشور دیگری مانند عربستان هزینه کردن به صلاح مملکت است؟

غرویان در ادامه اظهار داشت: این تصمیمی است که به حجاج برمی‌گردد، البته گروهی هم هستند که سال‌ها در انتظار حج بوده‌اند و می‌خواهند این سفر عبادت را انجام دهند تا چشمشان به کعبه بیفتد، آن‌ها هم به‌هرحال آرزویی در دل دارند و مایل هستند قبل از اینکه از این دنیا بروند توفیق نصیبشان شود، باید این افراد را هم در نظر گرفت.

وی دراین‌باره تأکید کرد: این کار رسانه‌ها که در این رابطه با صاحب‌نظران گفت‌وگو می‌کنند، خوب است زیرا از طریق مجموع بحث‌ها و مبادلات فکری نتایج خوبی به دست خواهد آمد.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. حمیدم

    پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ در ۱۱:۲۳

    یارانه اشونم باس قطع بشه

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.