ارتباط با ما در

با قرار دادن «نظرات» در دهان «سوژه‌ها» صورت می‌گیرد

پرونده‌سازی یک سایت خبری برای اصلاح‌طلبان

روند تهیه و تنظیم اخبار این سایت نشان می‌دهد مصاحبه‌کنندگان آن تعمداً «اسامی» و یا «نظراتی» را در دهان «سوژه‌ها» قرار می‌دهند تا از دل آن ماهی خود را صید کنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– سایت خبری نامه‌نیوز وابسته به مصطفی پورمحمدی اخیراً خط خبری عجیبی را برای جذب مخاطب پیش‌گرفته است. تازه‌ترین آن گذاشتن حرف در دهان حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه است.

از سیاست‌ورزانی چون ترقی که سابقه عضویت در یکی از استخوان‌دارترین احزاب شناسنامه‌دار را دارند، این رفتار ساده  دور از انتظار بود. او تا این حد خامی کرده که  فاکتور همه اعتراضاتی مردمی پس‌ازاین را یکجا به‌حساب سعید حجاریان می‌نویسد.

بهانه گفت‌وگو با حمیدرضا ترقی حرف‌های سعید حجاریان بود که گفته بود:«از این به بعد یا تأیید صلاحیت می‌شویم و در انتخابات قوی می‌آییم یا اصلاً شرکت نمی‌کنیم.»

ترقی که گویی از همه کتاب‌ها و تئوری‌های حجاریان تنها «فشار از پایین چانه‌زنی در بالا» را شنیده این حرف را به همان تئوری مرتبط می‌کند و می‌گوید:«جریان اپوزیسیون خرابکار و منافقین می‌خواهند صحنه را از تندروهای اصلاح‌طلب تحویل بگیرند و به سمت جنبش‌های اجتماعی و درگیری‌های خیابانی بروند، تندروهای اصلاح‌طلب با اتخاذ چنین مباحثی می‌خواهند عرصه را برای آن‌ها باز کنند تا ضدانقلاب از هر تجمع اعتراضی ولو به‌حق بتواند سوءاستفاده کند.»

اینجاست که خبرنگار این سایت واردشده و حرف اصلی را در «دهان ترقی» گذاشته می‌پرسد: «درواقع می‌فرمایید از این به بعد هر چه تجمع اعتراضی داشته باشیم به‌پای آقای حجاریان نوشته می‌شود؟» و ترقی پاسخ مثبت می‌دهد: «بله.»

این سایت در دو ماجرای دیگر نیز به همین صورت عمل کرده و «پروژه» خود را در قالب مصاحبه در «دهان سوژه» قرار داده است. دو هفته پیش همین سایت به سراغ سردار کوثری رفته، و بحث رئیس‌جمهور نظامی را با او در میان می‌گذارد.

اما در قالب یک پروژه تبلیغاتی و رپرتاژآگهی برای سردار دهقان واردشده و در تیتر اصلی خود سؤال می‌کند: «حسین دهقان برای ریاست‌جمهوری مورد اقبال سیاسیون دو جناح قرار می‌گیرد؟» این در حالی است که در صحبت‌های سردار کوثری در این مصاحبه هیچ کجا به نام دهقان اشاره‌ای نشده است. اشاره تنها درجایی است که باز خبرنگار نام دهقان را تعمداً در سؤال از کوثری پرسیده تا به این بهانه بتواند او را به تیتر اصلی تبدیل کند.

اگر متن به این مصاحبه دقت شود نشان می‌دهد  که خبرنگار در چهار جا نام سردار دهقان را در سؤالات تعمداً مطرح می‌کند. درحالی‌که حتی یک‌بار هم سردار کوثری ازاو یاد نکرده است.

به این سؤالات دقت کنید: «خبری در رسانه‌ها درباره نامزدی حسین دهقان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ منتشرشده است… آیا اقبال مردمی به سمت آن‌ها می‌رود؟»، «از بین آقایان شمخانی، رضایی، قالیباف و دهقان کدام شخصیت در نگاه مردم و سیاسیون فراجناحی‌تر هستند؟»، « آقای دهقان با هر سه دولت آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی و آقای شمخانی با دولت آقای خاتمی و آقای روحانی کارکرده است …»، «به نظر شما آقای دهقان که با سه دولت خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی همکاری داشته، مورد اقبال سیاسیون دو جناح قرار بگیرد؟»

همین سایت بار دیگر شایعه معاون اولی را برای قالیباف در دهان سوژه خود گذاشته و بازهم از تیتر سؤالی استفاده کرده می‌پرسد: «قالیباف معاون اول روحانی می‌شود؟» خبرنگار این بار محمدحسین احدیان را به‌عنوان سوژه انتخاب کرده و شایعه معاون اولی قالیباف را در دهان او گذاشته و از او می‌پرسد نظرش «درباره پیشنهاد معاون اولی دولت روحانی به محمدباقر قالیباف چیست؟».

روند تهیه و تنظیم اخبار این سایت نشان می‌دهد مصاحبه‌کنندگان آن تعمداً «اسامی» و یا «نظراتی» را در دهان «سوژه‌ها» قرار می‌دهند تا از دل آن ماهی خود را صید کنند.

این روند در ماجرای سعید حجاریان به اوج رسیده وعجیب اینکه کسانی چون حمیدرضا ترقی به این سادگی اسیر تور آن‌ها شده و اشتباه بزرگی را در اتهام زنی بزرگ مرتکب می‌شود.

گفتنی است این سایت بر طبق شناسنامه توسط علی پورمحمدی از بستگاه مصطفی پورمحمدی «معاون برون‌مرزی وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان» اداره می‌شود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.