ارتباط با ما در

سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

تیم اقتصادی دولت ناکارآمد است/ روحانی با گردش به راست، میدان را به تندروها واگذار کرد

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: ما از همان ابتدای معرفی این تیم اقتصادی، چرخش به راست دولت را عامل ناکامی پیش‌بینی کردیم.

منتشر شده

جامعه ایرانی- محمد جعفری: سخنگوی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: پس از دولت یازدهم، روحانی با گردش به راست، پشتوانه تئوریک و کارشناسی خود را از دست داد و عملاً میدان را به تندروها واگذار کرد.

نوسانات اخیر نرخ ارز و مسکوکات و البته بازار خودرو، این روزها به نقل محافل عمومی و رسانه‌ای بدل شده و اعتراضاتی را نیز از سوی افکار عمومی به دنبال داشته است.

در همین رابطه اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی و نماینده سابق مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تشریح مناسبات تأثیرگذار بر شرایط کنونی اقتصاد ایران اظهار داشت: اگر بخواهیم یک ارزیابی سرمایه‌ای بر وضعیت موجود داشته باشیم، در عرصه بین‌المللی با سه متغیر کلان سرمایه‌ای نفت، ارز و فلزات گران‌بها روبرو هستیم.

وی افزود: نرخ نوسانات این سه مؤلفه، هرروز از شرقی‌ترین نقطه زمین تا غربی‌ترین موقعیت مکانی آن بازار را دچار تغییرات و نوسانات می‌کند و به همین سبب، ارز و پول ملی کشور ما نیز به دلیل فروش نفت و طلا از این متغیرها تأثیرناپذیر نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: پس از ماجرای خروجی ایالات‌متحده از برجام، در حوزه ارزی، مصارف ما بیش از درآمدمان بود که همین مهم نیز درنهایت با جمیع عوامل متأثر بر این مسئله منجر به سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا شد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی یادآور شد: همه این نوسانات به‌خودی‌خود در بازار ارز و طلا التهاباتی را ایجاد کرد اما آنچه بااین‌حال معنادار به نظر می‌رسید، هجوم مردم برای خرید فلزات گران‌بها و دلار و یورو بود که بازار را دچار دست‌کاری مصنوعی کرد. درواقع در این اتفاق، مردم با کنش مذکور، بازار را نسبت به شرایط و مناسبات روانی تحریک کرده و بجای عدم خرید و این دو سرمایه و عدم احتکار آن، به بازار هجوم آوردند.

این نماینده اسبق مجلس همچنین با تأکید بر لزوم اتحاد ملی عنوان داشت: اکنون هم با توجه به اینکه کشورمان در شرایط تحریم ناعادلانه قرار دارد، باید شاهد میثاق عمومی در میان مردم باشیم تا با تزریق ارز و سکه از سوی آحاد جامعه به بازار، همه مردم بتوانند از برکت این توازن منتفع شوند.

گرامی مقدم در ادامه همچنین ضمن اشاره به عملکرد تیم اقتصاد دولت تصریح کرد: بنده نیز به‌مانند مجلسی‌ها بر این باورم که در نوسانات اخیر بازار ارز، کنترل بازار از دست دولت رها شد که این مسئله نشان از ناکارآمدی تیم اقتصادی کنونی دولت دارد.

عامل ناکامی دولت چه بود؟

وی افزود: ما از همان ابتدای معرفی این تیم اقتصادی، چرخش به راست دولت را عامل ناکامی پیش‌بینی کردیم. چراکه زمانی، روحانی برای انتخاب کابینه برخلاف منافع مردم حرکت کرد که این مسئله به‌هیچ‌عنوان قابل توجیه نبود. امروز نیز شاهد آن هستیم که افرادی در دولت مسئولیت اقتصادی دارند و متأسفانه با واقعیات علم اقتصاد آشنایی لازم را ندارند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی تأکید داشت: وقتی به‌رغم تهدیدهای چندماهه دولت آمریکا مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران مواجه هستیم و برخی دولتمردان بجای طرح‌ریزی مناسبات لازم برای مقابله با آن تهدیدات، اقدام به تحریک بازار می‌کنند، خروجی قابل‌انتظار است که امروز شاهد آن هستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: به‌عنوان نمونه در ماجرای مؤسسات مالی، مردم سیل وار به سمت دلار و طلا رجوع کردند و عدم پیش‌بینی این واکنش عمومی از سوی دولت، نشانگر غیرواقع بینی و درک نادرست از ماوقع جامعه بود. به‌هرحال دولت برای تغییر وضع موجود باید تفکر اقتصادی حاکم بر خود را تغییر دهد و در این راستا نیاز به تسریع را بیش‌ازپیش حس می‌کنیم.

گرامی مقدم در ادامه، همچنین ضمن اشاره به بحث دولت در سایه یا دولت پنهان نیز یادآور شد: در قوه مجریه که با رأی مستقیم مردم روی کار می‌آید، همواره با دولت در سایه مواجه هستیم و این به‌خودی‌خود چندان محل تعجب نیست. اینکه دولت نتوانسته از اقدامات این دولت پنهان پیش‌بینی درستی داشته باشد را باید محل سؤال دانست.

تبعات گردش به راست روحانی چه بود؟

نماینده اسبق مجلس تصریح کرد: درواقع پس از دولت یازدهم، روحانی با گردش به راست، پشتوانه تئوریک و کارشناسی خود را از دست داد و عملاً میدان را به تندروها واگذار کرد. در حقیقت در این مورد، دولت مقصر اصلی بود و می‌توانست با قرار دادن چهره‌های کارآزموده در مناصب کلیدی و حیاتی، تحرکات جسته‌وگریخته دولت در سایه را نیز رصد کند.

وی ادامه داد: دولت کنونی در سایه به جهت عدم اقبال عمومی اقدام به کارشکنی در کارکرد دولت مستقر می‌کند و بااین‌حال باید گفت که روحانی با گردش به راست خود بیش از هر عاملی کمک کرده که این گروه میدان برای عمل خود پیدا کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید داشت: جماعت تندرو و دلواپسی که امروز با آن‌ها مواجه هستیم، همواره ثابت کرده‌اند که با زیر پا گذاشتن منافع ملی، درصدد تسهیل منافع جناحی خود هستند و این مهم بر کسی پوشیده نیست. آن‌ها مدت‌ها برجام را با ترکمانچای و گلستان و امثال آن مقایسه کردند و بر طبل شکست کوبیدند. حال نیز وقتی آمریکا به جهت زیر پا ماندن منافعش راه به خروج از برجام برگزیده، با ناجوانمردی، به‌جای مذمت آمریکایی‌ها، دولت را ناکارآمد در این حوزه معرفی می‌کنند.

تندورها از طرح مسئله استعفای روحانی به دنبال چه هستند؟

سخنگوی حزب اعتماد ملی اظهار داشت: در بحث اخیر هم که شاهد طرح مسئله استعفای روحانی و انتخابات زودرس از سوی برخی بودیم، شخص رئیس‌جمهور پاسخ مناسبی به آن داد و رحیم صفوی نیز به‌نوعی از موضع خود دراین‌باره برگشت. به‌هرحال این طیف در سودای بازگشت باند و گروه‌شان به قدرت هستند و البته که باید بدانند که با آمدن یک نظامی، فضای کشور گل‌وبلبل نخواهد شد.

گرامی مقدم در پایان نیز خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی هر واکنشی در جهت تضعیف دولت، به تخریب نظام منجر خواهد شد و اکنون هم که رهبری انقلاب حامی دولت هستند، این جریان نمی‌تواند به اهداف خود درباره آنچه در این ماه‌ها مطرح کرده، برسد. کما اینکه احمدی‌نژاد مدت‌هاست بر این طبل می‌کوبد و حتی خواب آن را نیز نخواهد دید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.