ارتباط با ما در

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

چرا روحانی در برابر تغییر کابینه مقاومت می‌کند؟

ظریفیان تأکید کرد: درصورتی‌که دولت فعالیت لازم را از خود نشان ندهد این آسیب را خواهد دید که تنها مقصر شناخته خواهد شد، بنابراین باید در عمل نشان دهد که در حال ایفا وظیفه خود است و جدی‌تر و مصمم‌تر از گذشته وارد میدان شود، در این امر بخشی هم به تغییرات کابینه برمی‌گردد که آن‌هم باید بر اساس یک ارزیابی دقیق و شرایط موجود صورت گیرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت بدون شک نیاز به تغییر در برخی از عرصه‌ها دارد ولی این را باید متکی براین دانست که تغییرات نباید به صورتی انجام شود که باوجود آن، اتفاق جدیدی محقق نشود. بدون شک مسئله فوق نیاز دارد تا کاملاً مشخص شود که ما تا یک سال آینده در چه شرایطی قرار خواهیم داشت و کدام موارد باید اضافه یا کم شود.

نابسامانی‌های اقتصادی وعدم ثبات قیمت دلار سبب به وجود آمدن گلایه‌هایی از دولت روحانی توسط مردم و فعالان اقتصادی در کشور شده است، این گلایه‌ها در دو اعتراض دی‌ماه و روز دوشنبه هفته جاری خود را به نمایش گذاشت. گذشته از اینکه اعتراضات از سوی منتقدان حسن روحانی طراحی‌شده باشد یا خیر، اما از رئیس‌جمهور انتظار می‌رود که توقعات معترضان را موردتوجه قرار دهد و برای عملی شدن آن‌ها راهکارهای مناسبی در نظر گیرد.

یکی از این راهکارها می‌تواند تغییر در کابینه به‌خصوص تیم اقتصادی دولت باشد. حسن روحانی بارها از عدم هماهنگی در بین اعضای هیئت دولت انتقاد کرده است، به‌طور نمونه می‌توان به دستور اخیر رئیس‌جمهور که موردتوجه قرار نگرفت، اشاره کرد.

رئیس‌جمهور در همایش سراسری قوه قضائیه اعلام کرد که به رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داده‌ام، اسامی همه‌کسانی که دلار دولتی دریافت کرده‌اند را منتشر کنند. رئیس‌جمهور ادامه داد؛ مردم باید بدانند که چه کسی، برای چه امری و به چه میزان ارز دولتی دریافت کرده است؛ اما وزیر اقتصاد دراین‌باره ‌گفت یک شرط برای انتشار اسامی واردکنندگانی که از ارز دولتی استفاده کرده‌اند تعیین کرده است و گفته در صورت اصرار عده‌ای از واردکنندگان و توزیع‌کنندگان کالا به تداوم گران‌فروشی، دولت اسامی آن‌ها را به مردم اعلام می‌کند.

سؤال اینجاست که به کدام دلیل حسن روحانی با توجه به این شرایط در برابر تغییرات مقاوم است و حاضر به پذیرش آن نیست؟ این در حالی است که در ظاهر مجلس تصمیم گرفته در صورت بی‌توجهی بیشتر رئیس‌جمهور به این مسئله وارد میدان شود و ابزارهای خود را برای بهبودی شرایط موجود مورداستفاده قرار دهد. بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین رابطه خبر از نامه‌ای داده که بر اساس آن نمایندگان خواستارترمیم کابینه توسط رئیس‌جمهور شده‌اند. علی‌اصغر یوسف نژاد، دیگر عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم از امضا ۵۰ نماینده برای طرح استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد در ۱۶ محور سخن گفته که به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع خواهد شد. دیروز نیز بیش از ۱۸۰ نماینده مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت شدند.

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره ضرورت ترمیم کابینه گفت: دولت باید در ابتدا نسبت به مسئله فوق یک ارزیابی دقیق داشته باشد. نیاز است تا مشخص شود به کجا در حال حرکت هستیم و وزرا کنونی در همین شرایط تا چه اندازه موفق عمل کردند و برای شرایطی که در حال ورود به آن هستیم چه کسانی می‌توانند همراه باشند؟

وی در ادامه اضافه کرد: دولت بدون شک نیاز به تغییر در برخی از عرصه‌ها وجود دارد ولی این را باید متکی براین دانست که تغییرات نباید به صورتی انجام شود که باوجودآن، اتفاق جدیدی محقق نشود. بدون شک مسئله فوق نیاز دارد تا کاملاً مشخص شود که ما تا یک سال آینده در چه شرایطی قرار خواهیم داشت و کدام موارد باید اضافه یا کم شود. ممکن است تغییر ایجاد شود ولی اتفاق لازم دراین‌ارتباط رخ ندهد، بنابراین ارزیابی از وضعیت و مشخص کردن شرایط حاضر و بعدی باید موردتوجه قرار گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره علت مقاومت رئیس‌جمهور در برابر تغییر در کابینه باوجود نقد خود از آن اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور هم منتقد است و هم در مورد این انتقاد اقدام روشن و شفافی انجام نمی‌دهد، یافتن دلیل برای این مسئله بسیار سخت است. آقای روحانی فرد هوشمندی است و مسائل کشور را به‌خوبی رصد می‌کند. به نظر می‌رسد مقصر بخش مهم اتفاق اخیر دولت نیست، طبیعتاً بدقولی‌های نظام بین‌الملل و کسانی در داخل به این مسئله دامن زده‌اند، نقش دارند اما شکی نیست که دولت باید کار در این زمینه را جدی گیرد و در آن سهیم باشد.

ظریفیان در خاتمه تأکید کرد: درصورتی‌که دولت فعالیت لازم را از خود نشان ندهد این آسیب را خواهد دید که تنها مقصر شناخته خواهد شد، بنابراین باید در عمل نشان دهد که در حال ایفا وظیفه خود است و جدی‌تر و مصمم‌تر از گذشته وارد میدان شود، در این امر بخشی هم به تغییرات کابینه برمی‌گردد که آن‌هم باید بر اساس یک ارزیابی دقیق و شرایط موجود صورت گیرد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.