ارتباط با ما در

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

کار دولت تمام شده است/ روحانی تمام قدرت را به تندروها واگذار کند

زیباکلام تاکید کرد: آقای روحانی باید تمام قدرت را به تندروها واگذار کند زیرا در غیر این صورت تندروها در عمل دولت را بیش از این متوقف خواهند کرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ صادق زیباکلام گفت: آقای روحانی متوجه شده که تندروها ادامه کار دولتش را متوقف کرده‌اند. در حال حاضر دولت روحانی مانند اتومبیلی می‌ماند که در حال حرکت بوده و در اثر برف سنگین سرعتش کمتر شده است.

مهم‌ترین بحث این روزهای جامعه ایران، مشکلات اقتصادی و راه‌حل‌های آن است. برخی بر این اعتقاد هستند که دولت باید استعفا دهد و انتخابات زودهنگام شکل گیرد. هر چند گروه دیگری بر این اعتقادند که حتی باوجوداین اتفاق هم مشکلات حل نخواهد شد.

سید حسین موسویان از نزدیکان حسن روحانی در گفت‌وگویی مطرح کرده است که «برای ایجاد اجماع و وحدت داخلی نیاز به درک درست از شرایط داخلی و خارجی کشور، فداکاری و ازخودگذشتگی است. با این وضع، مشکلات اقتصادی فعلی مردم و منافع کلان ملی کشور دو قربانی اصلی اختلافات فعلی جناح‌های سیاسی داخلی هستند. بزرگان نظام باید قبل از هر چیز در این مورد چاره‌اندیشی کنند؛ حتی به قیمت یک خانه‌تکانی اساسی در دولت یا حتی استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس، زیرا استمرار وضع فعلی تا دو سال دیگر، ممکن است موجب لطمات غیرقابل‌جبران شود.»

اما مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تاکید کرد که « بدون تردید استعفا دولت کشور را با چالش‌های بسیار اساسی‌تری مواجه می‌کند و باندهای تبهکار قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و هرروز فشارهای بیشتری وارد می‌سازند و شرایط یکه‌تازی تندروها در داخل و خارج از کشور فراهم می‌شود.»

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در خصوص نظر حسین موسویان مبنی بر استعفا دولت در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: از این منظر که به‌واسطه تهدیدات خیلی جدی که از جانب دولت آمریکا صورت می‌گیرد، نیاز به یک وحدت ملی داریم نظر آقای موسویان درست به نظر می‌رسد، اما مانع اساسی که بر سر این وحدت وجود دارد تندروهای تمامیت‌خواه هستند که به‌جز تمام قدرت هیچ نظم و نسخ دیگری را نمی‌پذیرند.

وی در ادامه اضافه کرد: تمامیت‌خواهان حتی نمی‌پذیرند که نیمی از وزرا به انتخاب آقای روحانی و مجلس باشد و حاضر نیستند هیچ بخشی از قدرت را از دست بدهند. خواهان تمام قوا باهم هستند در حال حاضر هم تنها مشکل آن‌ها قوه مجریه است که دراختیارآنها قرار ندارد، بنابراین چنین وضعیتی برای آنان غیرقابل‌تحمل است و ازآنجاکه به دنبال تمام قدرت هستند حتی اگر ۵ درصد آن را در اختیار نداشته باشند قاعده را به هم می‌ریزند تا ۹۰ درصد اختیاراتشان صد در صد شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه اظهار داشت: هیچ فرمول، طرح و مصالحه‌ای حتی درصورتی‌که آقای روحانی استعفا دهد و انتخابات زودرس برگزار شود، فایده‌ای ندارد و تنها مسئله‌ای که برای تندروها می‌تواند در حقیقت آن‌ها را آرام کند کسب تمام قدرت است.

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: در حقیقت فرمول آقای موسویان که استعفا دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام است تنها در یک صورت موفقیت‌آمیز خواهد بود، اینکه تعداد قابل‌توجهی از ۲۴ میلیون رأی‌دهنده به روحانی در انتخابات حاضر نشوند و ۱۶ میلیونی که به آقای رئیسی رأی دادند با چند نفر از طرف رأی‌دهندگان آقای روحانی در انتخابات شرکت کنند تا قوه مجریه هم از آن تندورها شود والا هر چیز دیگر که کمی قدرت را از آنان دور کند، نمی‌پذیرند.

وی درباره احتمال رضایت روحانی از پیشنهاد موسویان توضیح داد: آقای روحانی متوجه شده که تندروها ادامه کار دولتش را متوقف کرده‌اند. در حال حاضر دولت روحانی مانند اتومبیلی می‌ماند که در حال حرکت بوده و در اثر برف سنگین سرعتش کمتر شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه به مسئله افزایش قیمت ارز اشاره کرد و گفت: برای فلج کردن دولت اگر هر یک از این موارد یعنی حضور دست‌هایی یا تهدیدات آمریکا و یا بی‌کفایتی‌های خود دولت را در نظرگیریم درهرصورت کاری از دست دولت روحانی برنمی‌آید، بنابراین در هر حالتی (استعفا یا عدم آن) تغییری به وجود نخواهد آمد زیرا کار دولت آقای روحانی تمام‌شده است.

زیباکلام افزود: آقای روحانی باید تمام قدرت را به تندروها واگذار کند زیرا در غیر این صورت تندروها در عمل دولت را بیش از این متوقف خواهند کرد.

وی آینده را چنین پیش‌بینی کرد: آینده را به‌طور کامل در کف تندروها می‌بینم منتها مسئله اساسی این است که تندروها با آمریکا چه‌کاری می‌خواهند انجام دهند؟ زیرا روحانی را ضربه‌فنی کردند ولی درباره ترامپ معلوم نیست چه خواهند کرد.

8 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. تردست

    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۳۹۷ در ۱۲:۳۲

    جامعه ظرفیت و محل تحمل تندرو ها رو ندارد . بهتر است کلا” چول و پلازشون رو جمع کنند . چه این وری ، چه اونوری

  2. حسین مراتی

    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۳۹۷ در ۱۳:۴۷

    خوب برای خودتون میبرید ومیدوزید دولت داخل گود باتمام قوا بامشکلات میجنگد اونوقت امثال شما با تندروهای بیکاره کنار ایستادید ومیگین لنگش کن نهایت ارزش پول سقوط کند مگر چه میشود نهایت مثل ترکیه سه صفر از پول کشور برداشته میشود و این موضوع مهمی نیست که موجب ازهم گسیختگی اجتماهع گردد شما بیکاره ها فکری به حال خودتان کنید

    • رضا

      دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ در ۲۰:۴۶

      دوست عزیز مشکل کار اینجاست که ایشان داخل گود هست ولی کاری نکرد منتظر شد آنهم 8 ماه تا برادر اروپا تشریف بیاورد و پول بیاورد و سرمایه گذاری کند .خب برادر اروپا نیامد و از اولش هم قرار نبود بیاد .هدف معطل گذاشتن کشور بود تا تحریمها عملیاتی شود و پدر ما ملت دربیاد که آومد .اگر بجای اتکا به اروپا با برنامه هایی پول های مردم خودمون رو جذب میکرد برای سرمایه گذاری و تامین ضروریات کشور بهتر نبود؟الان دیگه پرش ارز رو نداشتیم و خیلی چیزهای دیگه .هنوز هم دیر نیست اینهمه نقدینگی سرگردان مردم را باید هدایت کرد به سوی طرحهای نیمه تمام با اولویت نیاز ضروری کشور و طرحهای جدید مورد نیاز کشور ..

  3. علی

    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۳۹۷ در ۱۴:۵۶

    شما نماینهی جامعه مرفهین بیدرد و بی اطلاع از جامعه هستید
    روحانی خراب کرده
    صادق زیبا کلام داره فرار رو به جلو می کنه
    4 سال اول همه ی تقصیر ها مال احمدی نژاد بود الان تقصیر تند رو هاست
    بی عرضه بودن از خود دولت و امثال زیبا کلام که تئوریسین اینها است می باشد
    مردم را بیش از این فریب ندهید
    دروغ گفتید توانایی نداشتید الان دست به همه جا می اندازید

  4. مرتضی

    سه شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ در ۱۶:۵۸

    آقای زیباکلام، اصن خداییش قیافت به اظهار نظر نمیخوره، جان عزیزت تو یکی ساکت

  5. علی

    پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ در ۱۴:۰۱

    بااومدن تندروها به ویژه کاروبار انتقادی امثال زیباکلام سکه تره! جالبه که عقاید اصلاح طلبانه داشته باشی و در دوره دولت نزدیک به تفکر اصلاح طلبی، یک عمر جملات شیرین اصلاح طلبی بگی و روی پرچم آمریکا و اسرائیل راه نری و آخرش بگی: خب دیگه حالا نوبت تندروها! گیریم تندروها بنابه فرمایش شما اومدند و لگد کردن پرچم دیگران شد اپیدمی، بعدش کی بیاد آقای زیباکلام؟ اینجاست که تفکرات پوچ یک استاد دانشگاه هویدا می شه! آقای زیباکلام حالا که بازنشسته شدین سیاست رو کنار بذارید و برید دنبال ورزش گلف، مبدا توپ ایران مقصد همونجایی که ازش مدرک گرفتید و دردی از جامعه دوا نکرد! چون شرایط دیگه طوری نیست که آینده ایران دست تفکرات انثال شما باشه!

  6. دکتر نصیر

    شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ در ۰۷:۰۲

    این حرفها دیگه خریدار نداره دولت اختیار نداره اما استراتژیک ترین صنعت کشور رو یعنی هسته ای می فرسته بتن کاری آنهم با کلی وعده وعید در سال آخر دولت اوباما بدون حتی تصویب در کنگره! و آنهم تعلیق هر شش ماه یک بار و نه لغو توسط یه مشت سناتور جنگ طلب جمهوری خواه در امریکا یکی هم مثل ترامپ میاد فکر می کنه از ایران ضعیف تر برای داشتن موفقیت در سیاست خارجی و به چالش کشیدن دموکرات ها نیست میزنه زیر همه چیز و رسما خلع سلاح کشور رو می زاره روی میز آنهم نه با لغو تحریم های اولیه داری بلکه ادامه نفت در برابر غذا با چین هند اروپا روسیه و…

  7. رضا

    دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ در ۲۰:۲۸

    آقای زیبا کلام فکر کردی الان 24 میلیون پشت آقای روحانی هستند ؟ شما چرا ؟ اشتباه نکنید .مردم از آقای روحانی چیزی ندیدند که بخواهند باز هم رای به ایشان بدهند .حمایت الان مردم از روحانی بعنوان شخص نیست بلکه چون ریئس جمهور کشور هست مردم از ایشان حمایت میکنندمردم به اشخاص و احزاب کاری ندارند مردم از کسی حمایت میکنند که توان خدمت به مردم و نظام اسلامی را داشته باشد.پس برای خودتون نبرید و ند وزید .مردم ایران اغلب دنباله روی احزاب نیستند.در جامعه اسلامی نگاه به سمت ولایت هست.در همین احزاب چقدر از مردم ثبت نام کردند؟بهر حال باید همه کمک کنند تا ریاست جمهوری بتواند وظیفه اش را انجام دهد و ایشان نیز باید از همه نخبگان کشور استفاده کنند تا از این مشکلات بدون نیاز به اطاعت از اروپا بگذریم .ولی متاسفانه در 9 ماه گذشته بیشتر توجه دولت به اجرای فرامین اروپا صرف شده(cftو …) ، اگر در این مدت به داخل می نگریست خیلی از مشکلات پیش نمی آمد ، حد اقل میدانست که ترامپ از برجام خارج میشه و نیازهای ضروری کشور را مخصوصا مواد اولیه کارخانجات را برای 2 سال مهیا میکرد تا هنگام اعمال تحریم همه چیز از جمله ارز گران نمیشد بهر حال اینها قابل پیش بینی بود . ولی نکرد .هیچ کاری نکرد .چرا ؟ من بیسواد فکر میکنم به اروپا خیلی اعتماد داشت .بعضی ها فکر دیگری میکنند.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.