ارتباط با ما در

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

چرا دولت روحانی نباید استعفا دهد؟

بدون تردید استعفا دولت کشور ما را با چالش‌های بسیار اساسی‌تری مواجه می‌کند و باندهای وابسته به قدرت و ثروت قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و هرروز فشارهای بیشتری وارد می‌سازند و شرایط یکه‌تازی تندروها در داخل و خارج از کشور فراهم می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: بدون تردید استعفا دولت کشور ما با چالش‌های بسیار اساسی‌تری مواجه می‌کند و باندهای وابسته به قدرت و ثروت قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و هرروز فشارهای بیشتری وارد می‌سازند و شرایط یکه‌تازی تندروها در داخل و خارج از کشور فراهم می‌شود.

حسن روحانی از زمان افزایش قیمت دلار تا به امروز دو بار تأکید کرده است که مردم تگرانی بابت زندگی روزمره خود نداشته باشند.

 بار اول در گفت‌وگو اختصاصی با رضا رشیدپوردرباره قیمت دلار وقتی با این سؤال روبرو شد که مردم از بابت عدم افزایش قیمت دلار خیالشان راحت باشد؟«پاسخ مثبت داد و بار دوم هم پس از خارج شدن دونالد ترامپ از برجام در نشست هیئت دولت مجدد براین نکته تأکید کرد که» به مردم عزیز ایران اطمینان می‌دهم که نگران اداره کشور نباشند، کاملاً می‌دانیم که چه‌کار انجام می‌دهیم.

 اما این وعده‌ها نتوانست خیال مردم را راحت‌تر کند زیرا تغییر محسوسی درنتیجه تصمیمات دولت به چشم نخورد.

سید حسین موسویان نیز از نزدیکان حسن روحانی در گفت‌وگویی در همین زمینه مطرح کرده است که «برای ایجاد اجماع و وحدت داخلی نیاز به درک درست از شرایط داخلی و خارجی کشور، فداکاری و ازخودگذشتگی است. با این وضع، مشکلات اقتصادی فعلی مردم و منافع کلان ملی کشور دو قربانی اصلی اختلافات فعلی جناح‌های سیاسی داخلی هستند. بزرگان نظام باید قبل از هر چیز در این مورد چاره‌اندیشی کنند؛ حتی به قیمت یک خانه‌تکانی اساسی در دولت یا حتی استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس، زیرا استمرار وضع فعلی تا دو سال دیگر، ممکن است موجب لطمات غیرقابل‌جبران شود.»

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور ایران در دولت اصلاحات و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره این نظر سید حسین موسویان گفت: خیلی محترمانه درباره چنین اظهارنظرهایی باید گفت که آدرس غلط دادن است. به نظر می‌رسد چنین نظراتی مانند همان زمزمه‌هایی است که برخی در راستای کار آمدن دولت نظامی سر دادند زیرا شیپور را از سر گشادش زدن و به‌جای آنکه به مشکلات و چالش‌های اساسی کشور نگاه اندازند همه را تعمیم دادند به‌جایی که دارای کمترین مشکل است و خودش هم قربانی عوامل اصلی مشکلات به‌حساب می‌آید.

وی در ادامه اضافه کرد: طرح چنین سخن‌هایی ارزش چندانی ندارد، اما بیان این نظرات از جانب آقای موسویان جای تعجب دارد زیرا عوامل موثربر مشکلات کشورکاملا مشخص است. باندها و تندروهایی که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد کردند و وقتی فعال هستند با تغییر سبک دولت هم اتفاقی نمی‌افتد و مشکلات حل نمی‌شود.

معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور ایران در دولت اصلاحات تأکید کرد: جنگ روانی که جریان‌های مختلف راه انداختند چالش‌ها و اختلاف‌نظرهای بنیادی که در سطح هیئت حاکم وجود دارد جز از طریق گفت‌وگو، تعامل و سر عقل آمدن تمام جریانات قابل‌حل نیست. مسائل جدی کشور این موارد است نه اینکه مسئله را این‌قدر ساده‌سازی کنیم و تعمیم دهیم به کوتاه‌ترین دیوار و دل خود را خوش کنیم که با این روش حل می‌شود.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه که با توجه به ابراز تعجب شما از بیان این سخنان توسط حسین موسویان که از دوستان آقای روحانی محسوب می‌شود، آیا به نظر نمی‌رسد که بیان این نظرات هماهنگی باروحانی را به همراه داشته است، توضیح داد: بعید است که فرد مصاحبه‌شونده با آقای روحانی هماهنگ باشد، اما دلیل تغییر موضع آقای موسویان و اینکه چرا به این شکل عمل می‌کند را نمی‌دانم.

مبلغ دراین‌باره که در صورت وجود نقش یک‌نهاد قدرتمند در ساختار نظام در بروز مشکلات اقتصادی مانند افزایش قیمت دلار یا سکه بهتر نیست رئیس‌جمهور برای کاهش فشارها به مردم تن به استعفا دهد، گفت: درصورتی‌که به عامل مشکلات کشور این‌گونه نگاه کنیم کار اشتباهی است زیرا عوامل مختلفی در روی دادن شرایط موجود نقش دارد. بله، این باند اصلی که به دنبال منافع خود است یکی از عوامل محسوب می‌شود، اما عامل دیگر همان چالش‌هایی است که مورداشاره قرار گرفت.

وی درباره دیگر عوامل افزود: جنگ روانی و فشارهای گسترده‌ای که دشمنان ایران و جمهوری اسلامی مدت‌ها است، انجام می‌دهند که اخیراً هم به اوج خود رساندند بسیار مهم است. تحریم‌ها نیز در این رابطه اهمیت بالایی دارد. دستگاه‌های اقتصادی که از عوامل دولت به‌حساب می‌آید نیز کارایی لازم را ندارند. باید تمام عوامل را باهم مشاهده کرد زیرا حل یکی از آن‌ها منجر به رفع مشکل نمی‌شود بایدباهمدیگرو متناسب با وزنشان حل‌وفصل شوند.

معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور ایران در دولت اصلاحات تصریح کرد: قطعاً دولت باید در سیاست‌های اقتصادی و مدیریت آن به شکل سازنده خیلی فوری تجدیدنظر کند ولی این کار به‌تنهایی کارساز نیست و اگر چالش‌ها و اختلاف‌نظرهای جدی بر سر آن در سطح هیئت حاکم وجود داشته باشد قدرتمندترین دولت و مدیر اقتصادی هم که بر رأس کار آورده شود تنها یک گام می‌توانند، بردارند. از طرف دیگر درصورتی‌که چالش‌ها رفع شود گشایش‌های جدی به وجود خواهد آمد که با مدیران ناکارآمد قابل‌تداوم نیست و حتی اگر باندهایی که به دلیل منافع اقتصادی هرروز کارشکنی و جنایت اقتصادی درکشورمی‌کنند دستشان کوتاه شود ازآنجاکه عوامل دیگر وجود دارند بازتولید می‌شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: بدون تردید استعفا دولت کشور ما را با چالش‌های بسیار اساسی‌تری مواجه می‌کند و باندهای وابسته به قدرت و ثروت قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و هر روز فشارهای بیشتری وارد می‌سازند و شرایط یکه‌تازی تندروها در داخل و خارج از کشور فراهم می‌شود.

مبلغ در این رابطه تأکید کرد: این مطلب را باید خیلی دقیق، عاقلانه و کارشناسانه دید و وارد پیشنهاد‌ها خطرناک از این نوع نشد. باید به ریشه‌ها پرداخت و ابعاد اصلی مسئله را مدنظر قرارداد. سعی کنیم با اجماع یک پایدار ملی برسر مسائل اساسی کشور در سطح هیئت حاکم و جریانات سیاسی کشور به برون‌رفت‌های اساسی و گشایش‌های مؤثر و سازنده وارد شویم.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. محمدرضاامیری

    یکشنبه ۰۳ تیر ۱۳۹۷ در ۱۵:۲۷

    حداقل چیزیکه با استعفای رییس جمهور مشخص میشه اینکه نفر بعدی برای رای آوردن دیگه نتونه حرف مفت و دروغ تحویل ملت بده.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.