ارتباط با ما در

علی بختیار عضو فراکسیون امید در گفت و گو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

کنترل اقتصاد از دست دولت خارج شده است؟

منتشر شده

جامعه ایرانی: عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به سیستم بانکی و سازمان برنامه و بودجه  ناکارآمد ، گفت: یکی از دلایل موفق عمل نکردن دولت در مسائل اقتصادی کشور را نبود افراد کارآمد و متخصص در حوزه های مختلف اقتصادی دانست که با انتخاب مدیران ناکارآمد  بر مسائل و مشکلات اقتصادی دامن زده شده است.

اقتصاد کشور وضعیت مناسبی ندارد. هر روز خبرهای ناامیدکننده‌ای از این حوزه به گوش می‌رسد. روزی بازار ارز ترمز می‌برد و روز دیگر بازار سکه و طلا. بازار مسکن و خودرو هم وضعیت بهتر از آن دو ندارد. هجوم مردم ناامید به بهبود وضعیت اقتصادی به بازارها، نوسانات غیر قابل پیش‌بینی را ایجاد کرده است. به طوری که این روزها شاهد رکوردشکنی قیمت‌ها تقریبا در همه بازارها هستیم و این اتفاق ناشی برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا هستیم.

این توازن بیش از پیش با خروج آمریکا از برجام و کاهش ارزش پول ملی و همچنین اصرار دولت بر پایین نگاه داشتن سود بانکی که می‌توانست سرمایه‌های سرگردان را تا حدودی جذب کند؛ برهم خورد.

در این میان سکوت و بی‌عملی دولت بسیار قابل توجه است. واکنش دولتی‌ها تاکنون به این اتفاقات در بازارهای اقتصادی و رکوردشکنی‌های هر روزه تنها این جملات بوده است:«حباب است» و یا «جنگ روانی است». اما جملات و اطمینان بخشیدن به بازگشت ثبات به اقتصاد کشور، نتوانسته است مردمی را که هر روز کاهش سرمایه و به نوعی فقیرتر شدن خود را با نگاهی به قیمت‌ها احساس می‌کند، آرام کند و از نگرانی‌ها و ناامیدی‌های آنها بکاهد.

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره وضعیت اقتصاد کشور و نابسامانی ها در بازارهای مختلف، با اشاره به اینکه اوضاع اقتصادی کشور از دست دولت خارج شده است، گفت: متاسفانه مدیران و مسئولانی در سطوح مختلف دولت حضور دارند که با اعمال سیاست‌ها و برنامه‌های نادرست و بدون کارشناسی باعث بی‌اعتمادی مردم و فعالان اقتصادی به دولت شده‌اند.

او افزود: این بی‌اعتمادی به دولت آسیب‌های جدی به همراه خواد داشت. به همین دلیل نیز نوعی انفعال در دولت به‌وجود آمده است.

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر در همه زمینه‌های اقتصادی از جمله بازار ارز، سکه ، خودرو و غیره دچار بحران‌های جدی هستیم که بخش قابل توجهی از این معضلات و مشکلات به ناکارآمدی سیاست‌های بانک مرکزی و نبود برنامه مدون در سازمان برنامه و بودجه کشور باز می‌گردد.

بختیار تصریح کرد: تا زمانی که رئیس کل بانک مرکزی تغییر نکند نمی‌توان بی اعتمادی که بین مردم و فعالان اقتصادی به سیستم بانکی به وجود آمده است را ترمیم کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به همکاری‌های مجلس با دولت در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، گفت: نمایندگان مجلس در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور با دولت همکاری‌های خوبی انجام داده به طوری که حدود ۳هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای رونق تولید و اشتغال اختصاص داده است اما متاسفانه دولت با یک رویکرد فعال در بخش‌های مختلف اقتصادی از خود نشان نمی‌دهد و همچنان شاهد عقب گرد در بخش‌های مختلف اقتصادی هستیم.

بختیار به ضعف سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره کرد و افزود: سازمان برنامه و بودجه کشور که مغز متفکر اقتصاد کشور محسوب می‌شود  دچار مشکلات عدیده‌ای است که نتوانسته در چند سال اخیر برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی در حوزه‌های کلان و خرد اقتصادی داشته باشد تا در بحران‌های به وجود آماده کارکرد عملی از خود نشان دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: شاید یکی از دلایل موفق عمل نکردن دولت در مسائل اقتصادی کشور را نبود افراد کارآمد و متخصص در حوزه‌های مختلف اقتصادی دانست که با انتخاب مدیران ناکارآمد بر مسائل و مشکلات اقتصادی دامن زده شده است.

وی اظهارداشت: متاسفانه ناکارآمدی مدیران و مسئولان دولتی در حل مشکلات اقتصادی و فشاری که در اثر بالارفتن نرخ انواع کالاها به مردم وارد شده باعث یاس و ناامیدی در میان مردم شده است.

نمایند مردم در مجلس دهم افزود: اقتصاد کشور را به سمت یک اقتصاد تورمی در حال حرکت است و اگر دولت برای رفع و حل این مشکلات چاره اندیشی نکند به طور یقین در آینده شاهد تبعات زیادی خواهیم بود.

عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سوال که چه میزان خروج آمریکا از برجام برافزایش قیمت ها تاثیر داشته است؟ گفت: هر چند آمریکایی‌ها از برجام خارج شده‌اند اما باید به این نکته توجه داشت در حال حاضر دچار مسائل و تحریم‌های جدی مانند زمان دولت دهم نیستیم. بلکه در حال حاضر نیازمند این هستیم که دولت با برنامه‌ریزی و کارکارشناسی و انتصاب مدیران کارآمد و خوش فکر از بحران‌های به وجود آمده در اقتصاد عبور کرده و حتی اگر برجامی هم وجود نداشته باشد کشور را در شرایط سخت با کمترین فشار به مردم و فعالان اقتصادی اداره کنیم.

بختیار در پایان تاکید کرد:  دولت دوازدهم با تجربه‌ای که در دوره یازدهم اندوخته بود، می‌توانست  دولت موفقی باشد اما با وجود سیستم بانکی و سازمان برنامه و بودجه  ناکارآمد دچار ضعف جدی است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.