ارتباط با ما در

محمد تقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

برای دین، قرائت دینی تندروها در جامعه کمرنگ شود/ شعار «مرگ بر آمریکا» و پوشاندن موی زنان جامعه را دینی نمی‌کند

میبدی در خصوص اینکه تندروها ایده‌های خود را عموماً در قالب گفتمانی دینی و انقلابی مطرح می‌کند، گفت: به نفع دین است که قرائت دینی تندروها در جامعه کمتر باشد. جامعه بشریت را «عقلانیت»، «اخلاق» و «سیاست­های منبعث از همدلی، وحدت و گفتگوهای ملی» هدایت می­کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی: عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم گفت: متأسفانه برخی روحانیون ما به‌گونه‌ای در سیاست دخالت می کنند که هم دین و هم سیاست را خراب کرده است. شعار «مرگ بر آمریکا» و پوشاندن موی زنان جامعه را دینی نمی‌کند. به نظر من علامت جامعه دینی وجود «عدالت اجتماعی» و رشد اخلاق در بین مردم است.

 

یکشنبه گذشته صحن علنی بهارستان هنگام بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) اتفاقات عجیبی رخ داد. طومارهایی در صحن مجلس پخش شد، برخی از نمایندگان نیز با پلاکارد خواستار بررسی نشدن این لایحه در این روز شدند.

 

هر چند این اقدام تندروها و دلواپسان عصبانیت علی لاریجانی رئیس مجلس در پی داشت و او در واکنش گفت: «شما حقوق می‌گیرید که حرف بزنید، با زور نمی‌شود بقیه را قانع کرد». البته درنهایت بعد از شنیدن حرف مخالفان و موافقان مجلس تصمیم گرفت لایحه برای دو ماه تا روشن شدن نتیجه گفت‌وگو با اروپایی­ها مسکوت بماند.

 

 

محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم در گفت‌وگو با «جامعه ایرانی» درباره دلایل این قبیل روش‌ها و رفتارهای تندروها که به دنبال اعمال نظرات خود با روش‌های غیرمعمول هستند، آن‌هم در مجلس که انتظار می‌رود بر سر موضوعات بحث و گفت‌وگو شود گفت: من معتقدم پشت این جریان‌ها عوامل مشکوکی وجود دارد. این مطلب را روی احساسات هم نمی‌گویم. تا به امروز هم چندی از این افراد را گرفته‌اند و به جرم جاسوسی اعدام هم کرده‌اند ولی صدای آن را درنیاورده‌اند.

 

وی افزود: این جریان‌های افراطی یا کسانی که در روز قدس به خیابان آمدند و آن شعارهای تند و زشت را دادند، عوامل جریانی پشت پرده و ناپیدا هستند. دستگاه‌های امنیتی باید این افراد را کشف کنند. قطعاً این افراد را کسی از پشت پرده هدایت می­کند. روزی که پرچم آمریکا و آن قطع‌نامه را در مجلس آتش زدند، یا حوادث امروز مجلس طبیعی نیست.

 

فاضل میبدی ادامه داد: زمانی که برجام حاصل شد و این پیروزی نصیب دولت آقای روحانی شد، در همان روزهای اول موشکی به هوا فرستاده شد و روی آن محو اسرائیل خواسته شد. این اتفاق طبیعی نبود. به نظر من این جریان‌ها دنبال این هستند که صلح ما را به هم بریزد و وضعیت ما را متشنج‌تر کند. این حرکات به نفع ترامپ و اسرائیل بود. درحالی‌که اگر ما دنبال صلح در جامعه‌مان هستیم باید هرگونه تشنجی را از ساحت آن پاک‌کنیم.

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: مجلس، دانشگاه‌ها و میتینگ‌های خیابانی باید جای نظر و شعارهای صلح‌آمیز باشد. درحالی‌که ما دیدیم جلوی در دانشگاه آزاد آمدند و پرچم آمریکا را پهن کردند تا هرکسی که می‌خواهد به دانشگاه برود از روی آن راه برود. درحالی‌که این کار بزرگ‌ترین توهین به یک ملت است. آن‌هم در دانشگاه که باید مهد علم و فکر و فرهنگ و دانش باشد.

 

فاضل میبدی تأکید کرد: چنین کاری به نظر من کار افرادی است که از خارجی­ها خط گرفته‌اند. به کسانی که در راهپیمایی روز قدس آن شعارها را دادند باید گفت شما که دنبال آزادی قدس هستید و باید درون کشور وحدت ایجاد کنی، چرا اختلاف داخلی درست می‌کنید؟ نباید در راهپیمایی قدس علیه خودی­ها شعار داد.

 

استاد دانشکده مفید قم در خصوص اینکه تندروها ایده‌های خود را عموماً در قالب گفتمانی دینی و انقلابی مطرح می‌کند، گفت: به نفع دین است که قرائت دینی تندروها در جامعه کمتر باشد. جامعه بشریت را «عقلانیت»، «اخلاق» و «سیاست­های منبعث از همدلی، وحدت و گفتگوهای ملی» هدایت می­کند. اگر این موارد را کنار بگذاریم ولو هرقدر هم دین را وسط خیابان بیاورم، آبروی دین را می­بریم.

 

وی در ادامه افزود: هرچه قرائتی که برخی از خطبای دین دارند کمتر بشود، بهتر است. امروز به خاطر همین قرائت­ها دین‌گریزی جوانان خیلی زیاد شده است. برای مثال کدام جوانی وقتی می­بیند که خطیب جمعه تندترین شعارها را می‌دهد و به نام دین به همه کائنات بدوبیراه می‌گوید، این دین را قبول می­کند. درحالی‌که اولین شعار دین باید «عدالت اجتماعی»، «صلح»، «عقلانیت» و «تساهل و تحمل» باشد.

 

فاضل میبدی تصریح کرد: متأسفانه برخی روحانیون ما به‌گونه‌ای در سیاست دخالت می­کنند که هم دین و هم سیاست را خراب کرده است. شعار «مرگ بر آمریکا» و پوشاندن موی زنان جامعه را دینی نمی‌کند. به نظر من علامت جامعه دینی وجود «عدالت اجتماعی» و رشد اخلاق در بین مردم است. اگر آسیب‌های اجتماعی یک جامعه مثل آمار طلاق و اعتیاد زیاد بشود، نمی­توانیم آن جامعه را جامعه دینی بنامیم.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.